(MittLørenskog)

– Dette er noe skolen tar avstand fra. Vi synes ikke det er greit at russen spiller på alvorlige terroraksjoner. Selv om skolen ikke har myndighet til å regulere elevenes fritid, vil vi ta en prat med elevene om dette, forteller rektor ved Lørenskog videregående, Odin Tellesbø.

Romerikes Blad har mottatt flere tips om russebussen «George Buss» som spiller på terrorangrepet 11. september i 2001, da tre fly styrtet inn i World Trade Center og Pentagon sitt hovedkvarter, og nærmere 3.000 personer ble drept.

Erion Daci, som er en av bussens medlemmer, mener at folk burde ta logoen med en klype salt.

– Intensjonene er ikke å såre eller krenke noen. Russetida handler om å drite i hva folk tenker og være kontroversiell. Det er litt det vi har gjort. Jeg synes det er helt fint at skolen tar avstand. Samtidig synes jeg at folk burde ta det med en klype salt.

Tenkte utenfor boksen

Daci forteller at det var han som la inn navnet «George Buss» som et av forslagene.

– Konseptet spiller først og fremst på den tidligere presidenten i USA. Vi hadde lyst til å tenke litt utenfor boksen og gå for et amerikansk tema, istedenfor et «typisk» norsk konsept. Det er mange som digger det og synes det er helt fint, sier han.

– Kan du forstå at folk reagerer?

– Det er fullt forståelig at folk reagerer, og det var forventet. Men vi har samtidig fått flere positive enn negative tilbakemeldinger, og det hadde vi ikke trodd.

Daci forteller at siden valget falt på navnet «George Buss», har de ikke vært innom tanken på å bytte.

– Vi har fått flest reaksjoner fra elever på skolen. Det er såpass lenge siden, men jeg skjønner at folk som har hatt nære venner, familie eller bekjente da det skjedde, kan reagere.

Tar sin del av kritikken

Logoen er laget av XGENIUZ, som forteller at det ikke var meningen å glorifisere verken Bush, Al Qaida eller latterliggjøre det som skjedde. Han presiserer videre at 9/11 er en stor del av den amerikanske internettkulturen og at teamet for bussen er overdrevne stereotypier av hvordan USA skildres i media.

– For de som følte seg truffet av dette, så tar jeg min del av kritikken. Godt voksne har glemt hvordan det er å være ung og ha nysgjerrighet og lidenskap som pumper i årene, opplyser logoskaperen, og hevder han advarte bussen om at det kom til å vekke reaksjoner.

– Russeaktører har et ansvar som først og fremst er bedriftsetisk, altså å levere produktene man lover og ha forståelse for at det er andre forutsetninger enn om man forholder seg til eldre klienter eller kommersielle aktører.