Men som med alle store ord er det mer interessant å dykke ned i hva politikere og beslutningstakere faktisk kan gjøre av konkrete tiltak for å sikre retten til likeverdige helsetjenester.

Gjør en forskjell

Fra 1. september rullet ordningen med felles henvisningsmottak for voksne pasienter innen psykisk helsevern ut i Oslo og Viken. Ombudet har tro på at ordningen vil gjøre en reell forskjell for retten til likeverdige helsetjenester i psykisk helsevern.

Tidligere har fastleger lett gjennom lange lister med avtalespesialister for å finne ut av hvor de skal henvise pasienter til for eksempel samtaleterapi. Dette har vært en tidkrevende prosess. Avtalespesialistene har ikke vært pålagt å følge de samme reglene for vurdering av henvisning som DPS. Pasienter som har vært henvist til avtalespesialister har ikke hatt krav på å få vurdert henvisningen innen 10 dager, eller krav på et skriftlig svar.

Likere tilgang

Det er ulikheter i vurderingen av behov og omfanget av behandlingen pasienten mottar. Ombudet tror den nye ordningen vil være med på å sikre lik praksis og dermed riktigere prioritering og likere tilgang til helsetjenester.

Etter innføringen av felles henvisningsmottak vil fastlegene nå sende henvisningen ett sted. Et team vil vurdere om pasienten har behov for helsehjelp gjennom DPS, avtalespesialister eller om den riktige hjelpen finnes i kommunehelsetjenesten. Henvisningen skal behandles innen 10 virkedager og det skal sendes ut informasjon om dato, klokkeslett og oppmøtested. Ved avslag kan pasienten klage.

Vurderes ulikt

Ombudet har tro på at endringen vil styrke retten til lik tilgang til psykisk helsehjelp. Vi er likevel spent på om dette vil påvirke terskelen for å få rett på behandling i spesialisthelsetjenesten. Flere har opplevd at henvisninger som beskriver samme symptomer har blitt vurdert forskjellig av DPS og avtalespesialister, selv om prioriteringsveielederen er den samme.

Ombudet vil følge med på utviklingen av den nye ordningen og hvilke konsekvenser den vil få for pasienter og brukere på kort og lang sikt.

Mette Berget Bråthen og Gro Nordanger, pasient- og brukerombudet