Jeg har fått et spørsmål fra en mor med to elever på en ungdomsskole. Hun spør om jeg kan bidra til publisering av et problem som mange sliter med i denne dyrtida. Hun vil selv være anonym, og jeg skriver derfor og undertegner med mitt navn.

Norges mest kjente barnepsykolog, Magne Raundalen, har sagt at hadde ungdomstiden kommet 20 år senere, så hadde det gått mye bedre for alle!

Sårbare

Men ungdomstiden kommer som den gjør med alle de utfordringer den har med seg. Uansett hvilken rolle du har i samfunnet, som foreldre, rektor, lærer, kommune eller utdanningsdepartement, har du ansvar for å hjelpe og støtte i denne sårbare tiden.

Det er en overgangsprosess fra barndom til ungdomsalder med mer modenhet av kropp og hjerne med mulighet for vurdering av riktig og galt. Det er viktig at ungdommen da har minst mulig stress og usikkerhet rundt seg med trygghet som et viktig element. Det er samfunnets oppgave å legge til rette for et godt og sunt ungdomsmiljø.

Dagens ungdommer lever i en spesielt krevende tid, ikke bare med kroppens utvikling, i tillegg krever en digital strøm med mange nyheter i ulike sosiale medier, all deres tid.

Dyre merkeklær

Tusenvis av bloggere presenterer og reklamerer for forskjellige merkeklær, vesker, sko osv. Dette tar mye av fokus og deler dem i forskjellige grupper på skolen. Den fargen og den stilen du har på, viser hvilken gruppe du tilhører.

Er du soss, de med dyre merkeklær, er du blant de mest populære gruppene. Mens med f. eks. EMO- og Ghettostilen har du svarte klær, eller klær som viser at du tilhører en bestemt ungdomsgjeng. Dette er informasjon og forklaring fra de unge på ungdomsskolene.

Hvorfor ikke forandre dette motepresset i ungdomsmiljøet til et mer inkluderende?

Tilhørighet

Redusere det, skape et fellesskap slik at alle er på samme lag og innføre en skoleuniform? En uniform kan gi tilhørighet til den skolen du går på, den kan føre til sosial utjevning, til en lettere kleskodeks for elever og foreldre og demper kjøpepresset. Den kan kanskje også gi ungdommene et økt selvbilde og redusere selvmordstanker. Man kan forhindre mobbing, utestengning og gruppedeling da alle blir like i skoleuniform. Derved blir konkurransen om de kuleste moteklærne borte. Det er helt klart mange viktige fordeler med skoleuniform.

En rekke land praktiserer skoleuniform med stort hell, England, Frankrike, Italia, Spania, deler av Tyskland, samt Japan, Kina og India, så hvorfor ikke Norge?

Trenger debatt

Hvis vi skal satse på et bedre ungdomsmiljø, må vi begynne med de små skrittene som kan være med på å redusere ulikhet og mobbing, og slik øke integrering og tilhørighet blant ungdom på samme skole.

Jeg syns tiden vi lever i tilsier at vi bør debattere forslaget blant elever, foreldre og lærere.

Berit Reidun Ruud, Jessheim