Den 24. mars var Sylvi Listhaug på Bråtejordet ungdomsskole for å snakke om skolen vår. Frp la til et representantforslag i Stortinget som gikk ut på å styrke myndighetene og autoriteten til lærerne i klasserommet. Slik at de får lov til å håndtere trusler og utagerende atferd til elevene. De ønsker også å sette faste rutiner om politianmeldelse, fra skolens side, ved alvorlig vold og trusler som skjer på skolen. Vi er enige om at både lærere og ledelsen ikke skal tolerere alvorlige trusler og utagerende atferd, men det å sette straff på ungdommen om politianmeldelse eller at lærerne skal få mer makt i klasserommene vil skape flere problemer. Det er viktig at elevene og lærerne spiller på samme lag og ikke mot hverandre.

Det har vært mye snakk om Bråtejordet ungdomsskole de siste månedene om flere hendelser som har skjedd. «11. januar ble skolen stengt for å finne nødvendige avklaringer og utarbeidelser av strategier for å trygge både elevens og de ansattes arbeidsmiljø ifølge rektor», Sandra Kristina Hansen som hun nevnte til utdanningsnytt.no.

Sjokkerende å høre

Anarki, truende og utagerende atferd mot ansatte, sånn ble situasjonen beskrevet på skolen. I dag holder det å si at jeg er fra Bråtejordet skole for å få en reaksjon om at alle fra samme skole har lik atferd. Det har vært mange som har besøkt skolen vår for å høre på hva noen av lærerne og ledelsen har ment om situasjonen. Det er fortsatt sjokkerende når vi får høre om vår egen skole på sosiale medier på denne måten, men ingen snakker om strategiene som har blitt gjennomført for å forbedre situasjonen. Selv som elev og en elevrådsleder vil jeg nevne en viktig strategi som er Unify, som elevene på skolen legger godt merke til. De er på skolen for å høre på noen andre enn lærerne og ledelsen. Nemlig elevene sin side av saken.

Unify er en stiftelse som bygger fellesskap gjennom aktiviteter for ungdom slik at de opplever sosial vekst og blir gode bidrag i samfunnet. Etter å ha snakket med Bright Owusu som en er del av unify sier han dette:

Hva synes dere om miljøet da dere kom?

  • Vi synes det var et bra miljø, mange som ønsker å komme på skolen, gode vennskap, få som er ensomme. Rett og slett mange som ønsket hverandre godt. Samtidig som det var en utfordring med struktur og relasjoner.

Hvor lenge har dere vært på skolen?

  • Vi kom i slutten av januar, ca. 4 måneder.

Hvordan har miljøet blitt etter at dere kom?

  • Det har blitt flere aktiviteter, både i og etter skoletiden som elevene liker og er takknemlige for. Vi ser også at elevene har vært villige til å snakke og forstå lærerne sine.

Hva har planen vært for å forbedre situasjonen?

  • Å gi lærerne flere arenaer for å bygge relasjoner som ikke har trengt å være faglig som en kanonballturnering der lærerne samarbeider med elevene sine mot andre klasser.

Hvordan har dere klart å både veilede elever og lærere?

  • Vi har jo sett at det har vært en utfordring fra begge sider og vi var ute etter å set at det var en ny side for å kunne veilede begge. Begge har kanskje rett, men hvordan kunne man møtes i midten.

Hva synes dere om det som ble sagt om skolen?

  • Det er jo kun to lærere som har utdypet seg som kan være urettferdig for resten av lærerne. Det kan være negativt både for andre lærere, men også elever som tenker at alle lærerne har gått ut for å fortelle om saken.

For å få bedre resultater videre, hva kan skolen, elevene, lærerne eller til og med kommunen gjøre for å støtte dere som en organisasjon?

  • På kommunenivå så må de kunne se skolens behov sånn at elevene føler seg sett og hørt og det må gis støtte til ledelsen og de ansatte.

Stolte

To elever fra Bråtejordet, Hedda i 9b og Helene i 8e beskriver sin opplevelse på Bråtejordet. De er fornøyde og stolte over skolen de går på. De opplever at skolen var bra, men den ble enda bedre. Det har vært enkelte som har ødelagt for mange, men ikke så dårlig at man ikke tør å komme på skolen. Unify har vært til stor hjelp og det mener mange andre, sier både Hedda og Helene.

Skolen vår har fått et negativt bilde, de dømmer skolen selv om de ikke kjenner den fra innsiden. Det er så mye mer på skolen vår enn konflikt. Det ble satt gode strategier og løsninger som har gitt et godt resultat for alle. Og det er det vi burde henge oss i for å lære å utvikle oss for videre hendelser som kan skje når som helst og hvor som helst rundt ungdommen. Som ungdommer ønsker vi å bli sett, hørt og forstått slik at vi blir en del av løsningen og ikke problemet.

Alisar Abd Alkader, elevrådsleder og leder for AUF i Lillestrøm