Ifølge Ruter krever distansen kun tre minutters kjøring. Forsinkelsene forplanter seg når personbilkøen bare snegler seg frem i små rykk mot Olavsgaard. Se bildet.

Tid er avgjørende

Det er et sterkt ønske fra alle myndigheter, fra kommune, fylke og Stortinget, at stadig flere trafikanter reiser kollektivt. Da må forholdene legges til rette.

Erfaringer og forskning viser at den tiden reisen tar, er den viktigste faktoren når vi velger tog og buss i en travel hverdag.

I Nittedal dekker rute 385 de to områdene med flest innbyggere i Nittedal: Hele området fra Nittedal stasjon, via Gjelleråsen, til Olavsgaard, Skjetten, Strømmen, Ahus og videre til Lørenskog bussterminal, til sammen gjennom tre kommuner.

Et viktig knutepunkt

Olavsgaard er et svært viktig knutepunkt for hele Nedre Romerike, også for de som skal skifte buss der til arbeid, skole og gjøremål på hele Nedre Romerike. Se oppslagstavlen!

Vårt spørsmål til Lillestrøm kommune er om man er kommet i gang med å bedre fremkommeligheten ved å få til et bussfelt langs Nordbyveien inkludert i kommunens og fylkets arbeidsoppgaver?

Om svaret mot formodning skulle bli nei, hvordan kan vi enklest forholde oss for å komme videre med denne saken?

Saken tas opp nå fordi det er nå er kommet en ny nasjonal transportplan, som burde vil vise hvordan hele Nedre Romerike blir berørt, også ut fra kollektivtrafikkhensyn.

Ole-Erik Yrvin, Jann Schlichting og Kai-Tore Hoel i Bussgruppa, Nittedal