– Vi er redd for at det når som helst skal skje en ulykke med en russebuss.

Det skriver Christoffer Solstad Steen, pressesjef i Trygg Trafikk, i en pressemelding.

På Romerike er det flere elever som kjører rundt i russebusser.

– En ulykke med en russebuss full av dansende fulle ungdommer vil få et alvorlig utfall, sier han videre.

– Ikke bare er russens ansvar

Trygg Trafikk mener russebussene ofte er gamle, har dårlig standard og manglende sikring, så risikoen for hardt skadde ungdommer i en alvorlig ulykke er stor.

– Flere av russebussene er nærmest tikkende bomber på veien. Dette er en kultur som har sklidd fullstendig ut, og vi liker dårlig at russ danser rundt i rus i gamle utrygge busser med høy hastighet. Vi unner all ungdom en fantastisk feiring etter endt skolegang, men vi kan ikke risikere å miste noen av ungdommene våre i en tragisk russebussulykke, sier Steen.

De mener det ikke bare er russens ansvar.

– Foreldre må engasjere seg i russens holdninger og atferd når det gjelder rulling. Vi kan ikke lenger akseptere at barna våre utsettes for denne risikoen, sier Steen.

Flere kontroller

Pressesjefen mener at politiet og Statens vegvesen må prioritere kontroll av russebusser i større grad enn hva de gjør i dag. Kommersielle aktører utnytter russen og dytter ansvaret over på dem.

– Det er et generelt behov for å styrke kontrollene av både kjøretøy og sjåfører. Vi etterlyser økt samarbeid med Arbeidstilsynet om arbeidsvilkår for utenlandske sjåfører og med Skatteetaten om skatter og avgifter på midlertidig bruk av kjøretøy i Norge, fortsetter Steen.

Trygg Trafikk mener det også er høy brannfare og dødelige gasslekkasjer forbundet med enkelte russebusser.

Flere av bussene har avanserte lydanlegg som blant annet krever ekstra dieselaggregat. Disse aggregatene drives av en forbrenningsmotor som avgir farlige eksosgasser.

– Den farligste gassen er karbonmonoksid (CO) som er en meget farlig luktfri gass og kan føre til kvelning. Diesel- eller bensindrevne aggregater som brukes i lukkede rom må derfor ha skikkelig utlufting. Aggregatene produserer mye varme, og sammen med elektriske koblinger kan dette også medføre brannfare.

Det er krav til hva som er lov og ikke når det gjelder aggregater i bussene. Her er det flere utfordringer.

– Blant annet god nok lufting. Farlige gasser kan sive ut i bussen, som igjen kan skade passasjerene. Vi har eksempler på russebusser i full fyr. Da er det viktig med nødutganger som ikke er sperret av, avslutter Steen.

Hvilke feil finner kontrollørene?

Dette er ofte ting Statens vegvesen finner av mangler og feil:

  • Feil og mangler på bremser, fjæring og karosseri
  • Overlast / for mange passasjerer på bussen («stapping»)
  • Ulovlig og brannfarlig montering av aggregater til lyd og lys
  • Ulovlig krone på taket
  • Tildekkede nødutganger
  • Sjåfører uten førerrett eller godkjent yrkessjåførkompetanse